Verkeersboetes

Wat te doen met een verkeersboete?

Een verkeersboete is een geldstraf die je krijgt als je je niet aan de verkeersregels houdt. Denk bijvoorbeeld aan te hard rijden, door rood licht rijden of je telefoon gebruiken tijdens het autorijden of fietsen. De politie of flitscamera’s registreren de overtreding en je krijgt daarna de boete thuisgestuurd. Hoe hoog de boete is, hangt af van de overtreding die je hebt gemaakt.

Je weet of je een verkeersboete hebt gekregen doordat je er een brief over krijgt van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Daarin staat precies wat je fout hebt gedaan, hoeveel de boete kost en hoe je die moet betalen. Soms duurt het een paar weken voordat de brief binnenkomt. Je kunt ook zelf checken of er een boete voor je klaarstaat via Mijn Overheid.

Je kunt een verkeersboete betalen via iDEAL. Op de boete staat een QR-code die je met je bankapp kunt scannen om direct te betalen. Ook kun je inloggen met je DigiD op de website van het CJIB en daar veilig via iDEAL betalen.

Je hebt meestal acht weken om te betalen vanaf de datum op de boete. Doe je dat niet, dan wordt het bedrag flink verhoogd.

Bij de eerste aanmaning wordt het bedrag anderhalf keer zo hoog. Stel: je boete is € 100, dan moet je daarna € 150 betalen. Komt er een tweede aanmaning, dan wordt het bedrag zelfs drie keer zo hoog, dus € 300. Betaal je dan nog steeds niet, dan kan een deurwaarder worden ingeschakeld en lopen de kosten nog verder op.

Als je een verkeersboete hebt gekregen maar die niet in één keer kunt betalen, kun je soms een betalingsregeling aanvragen. Je betaalt de boete dan in termijnen. Dit kan alleen als het bedrag € 75 of hoger is (of meerdere boetes samen € 75 of meer zijn). Een betalingsregeling aanvragen kan via een formulier of door contact op te nemen met het CJIB. Als de regeling wordt goedgekeurd, krijg je een brief met de termijnen en betaaldata.

Ben je het niet eens met een verkeersboete, dan kun je binnen 6 weken bezwaar maken bij de officier van justitie. De eigenaar van de auto blijft altijd verantwoordelijk voor de betaling, ook als iemand anders reed; dit heet kentekenaansprakelijkheid. Je bezwaar maak je met een brief waarin je je gegevens, het CJIB-nummer, je reden van bezwaar, rekeningnummer, datum en handtekening zet. Stuur ook een kopie van de boete mee. Na ontvangst krijg je een bevestiging en later een brief met de beslissing. Dit kan tot 16 weken duren. Meer informatie vind je op de website van het CJIB.

In de meeste gevallen heeft een verkeersboete geen directe invloed op je rijbewijs. Je betaalt de boete en daarmee is de zaak meestal klaar. Alleen bij ernstige overtredingen (zoals veel te hard rijden, rijden onder invloed of gevaarlijk rijgedrag) kan de politie of de rechter maatregelen nemen. Denk aan het kwijtraken van je rijbewijs of een rijontzegging voor een bepaalde periode.

Waar kan ik hulp krijgen?

Heb je vragen over je verkeersboete? Neem dan contact op met:

  • Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) – Zoek je vraag op via cjib.nl of bel op werkdagen via telefoonnummer +31 58 234 2130.
  • GeldfitGeldfit is de plek voor al je vragen en zorgen over geld. Dit kan online, via WhatsApp of de telefoon. Kijk voor meer informatie op geldfit.nl of bel 0800 – 8115.
  • FiKks – Met deze app kun je een ‘buddy’ zoeken die jou kan helpen met geldvragen en met een overzicht van inkomsten en uitgaven. Kijk voor meer informatie op wijgaanhetfikksen.nl.
  • De Bibliotheek – In de meeste bibliotheken vind je een Informatiepunt Digitale Overheid waar je geholpen kunt worden met vragen over o.a. DigiD, belastingen, toeslagen, verkeersboetes, zorg en je rijbewijs. De hulp bij het Informatiepunt Digitale Overheid is gratis. Ook als je geen lid bent.
  • Het buurthuis, wijkcentrum of jongerenpunt – Loop je ergens tegenaan en heb je behoefte aan informatie of advies? Neem contact op met het buurthuis, wijkcentrum of jongerenpunt bij jou in de buurt.