Administratie

Een administratie bijhouden betekent dat je alle dingen die je moet regelen met overheidsorganisaties en andere zakelijke organisaties bij elkaar verzamelt en op een duidelijke manier ordent. Bijvoorbeeld het wachtwoord van jouw DigiD, de salarisstrookjes van je bijbaan of het contract van jouw telefoonabonnement. Als je je administratie goed bijhoudt, zorgt dat voor overzicht en rust, en weet je wat je op welk moment moet regelen.

Vanaf 14 jaar mag je steeds meer zaken zelf regelen. Vanaf dat moment kun je bijvoorbeeld zelf je DigiD aanvragen en gebruiken. We raden aan om vanaf je 14e jaar te beginnen met het bijhouden van een eigen administratie. Je kunt deze dan uitbreiden naarmate je ouder wordt. Je kunt je ouders/opvoeders vragen je te helpen bij het maken van een eigen administratie.

Vanaf je 18e jaar moet je veel administratieve dingen zelf gaan regelen. Je bent vanaf dat moment zelf verantwoordelijk voor veel (geld)zaken. Bekijk hiervoor het overzicht van thema’s en let hierbij op de stempel ‘18+ check’.

Je kunt op verschillende manieren een goed overzicht houden over je administratie. Hoe je dit precies doet is een persoonlijke keuze. We geven je een paar ideeën.

  • Bewaar de websites van diverse organisatie op je computer of laptop bij je 'favorieten'. Dan heb je ze bij elkaar staan.
  • Maak op je mobiele telefoon een mapje waarin je apps van de verschillende organisaties bij elkaar plaatst. Je kunt het mapje een naam geven zoals 'financiën' of 'regeldingen'.
  • Maak een fysieke ordner met tabbladen, met voor elk thema een apart tabblad. Bijvoorbeeld DigiD, bijbaan, zorgtoeslag of studie. Per tabblad bewaar je dan alle informatie over dit thema, zoals brieven of andere belangrijke documenten.

Bekijk hieronder de video

Hou dagelijks je post en je e-mail in de gaten en plan wekelijks een moment om je administratie bij te houden en je rekeningen te betalen. Bekijk ook regelmatig je 'Mijn-omgevingen'. Dit zijn beveiligde online omgevingen waar je, nadat je bent ingelogd, zelf je administratieve zaken kan regelen. Denk bijvoorbeeld aan MijnOverheid, MijnING of MijnKPN. Stel bij de 'Mijn-omgevingen' in dat je een melding via e-mail krijgt als er een nieuw bericht is.

Soms veranderen dingen tijdens een jaar. Je gaat bijvoorbeeld meer of minder werken, je verhuist, of je krijgt een ander telefoonnummer of e-mailadres. Het is belangrijk dat je nagaat aan welke organisaties je dit soort informatie moet doorgeven. Zorg dat je altijd bereikbaar blijft voor de organisaties.

Bij veel websites moet je inloggen met een gebruikersnamen en wachtwoord om administratieve zaken zelf te regelen. Het is belangrijk om voor iedere organisatie een ander wachtwoord te kiezen, want hiermee bescherm je je persoonlijke gegevens.

Lange en ingewikkelde wachtwoorden zijn sterker dan korte wachtwoorden, maar zijn vaak lastiger te onthouden. Bedenk dus een wachtwoord dat jij makkelijk kan onthouden, zonder voor de hand liggende woorden. Gebruik bijvoorbeeld de beginletters van een gezegde of een zin uit een liedje. Vind je het lastig om al je wachtwoorden te onthouden? Laat Google jouw wachtwoorden niet opslaan, maar gebruik een wachtwoordmanager. Hiermee kun je jouw wachtwoorden veilig bewaren.

  • Bekijk dit filmpje met tips over het beginnen en bijhouden van een eigen administratie.
  • Gebruik een wachtwoordmanager om je wachtwoorden veilig te bewaren.
  • Plan wekelijks een moment om je administratie bij te houden en je rekeningen te betalen.

Waar kan ik hulp krijgen?

Heb je vragen over jouw administratie? Neem dan contact op met:

  • De Bibliotheek – In de meeste bibliotheken vind je een Informatiepunt Digitale Overheid waar je geholpen kunt worden met vragen over o.a. je administratie. De hulp bij het Informatiepunt Digitale Overheid is gratis. Ook als je geen lid bent.
  • Het buurthuis, wijkcentrum of jongerenpunt – Loop je ergens tegenaan en heb je behoefte aan informatie of advies? Neem contact op met het buurthuis, wijkcentrum of jongerenpunt bij jou in de buurt.